header

سرآمد

home
list
archive
درباره وبلاگ
آمار وبلاگ

تعداد بازدیدها :

264783

تعداد نوشته ها :

880

تعداد نظرات :

55

در دانش خودروسازي خودكفا شده‌ايم نه تامين مواد اوليه

در دانش خودروسازي خودكفا شده‌ايم نه تامين مواد اوليه

خبرگزاري فارس:دبير انجمن خودروسازان در واكنش به گزارش فارس با عنوان روايت تلخ 50 سال خودروسازي وابسته؛ چرا از «پژو» شكايت نمي‌كنيد؟ توضيحي را به فارس ارسال كرد.

 

در توضيح دبير انجمن خودروسازان آمده است: صنعت خودروسازي از مونتاژكاري كار خود را آغاز كرده است و به طراحي و توليد خودرو، ايجاد خطوط جديد، كسب دانش فني در طراحي پلت‌فرم، ايجاد برند ملي و صادرات آن و همچنين راه‌اندازي مجموعه‌هاي توليدي خودرو در خارج از كشور رسيده است. البته اينهمه در سايه توانمندي و تلاش كارشناساني صورت گرفته كه جزئي از مردمند و تلاششان نيز شكوفايي اقتصاد توليدي و ملي را در پي داشته است، از آنگونه كه شاهد بالندگي صنعتي در كشور هستيم.

1) دشوار است كشور بتواند ادعا كند كه دسترسي به منابع بي نياز از ساير كشورهاست. خودكفايي و نداشتن وابستگي در دانش و توانمندي تعريف مي‌شود كه قابل اكتساب است نه داشتن منابع كه در بسياري از موارد، همه كشورهاي صنعتي و فراصنعتي نيازمند تهيه و فراهم آوردن آن هستند. لذا اينكه از عمر صنعتي در كشور 50 سال بگذرد، جوازي براي بي‌نيازي اين صنعت از منابع نيست. به عبارت ديگر، ما در خودروسازي و دانش مربوط به آن خودكفا شده‌ايم در عين اينكه براي تهيه قطعات نيازمند داشتن مواد اوليه‌ايم. در چنين شرايطي بيش از 75 درصد توليدات خودروسازان در داخل صورت مي‌گيرد و وابستگي به واردات در كمترين حد خود قرار دارد.


در دانش خودروسازی خودکفا شده‌ایم نه تامین مواد اولیه

خبرگزاری فارس:دبیر انجمن خودروسازان در واکنش به گزارش فارس با عنوان روایت تلخ 50 سال خودروسازی وابسته؛ چرا از «پژو» شکایت نمی‌کنید؟ توضیحی را به فارس ارسال کرد.

 

در توضیح دبیر انجمن خودروسازان آمده است: صنعت خودروسازی از مونتاژکاری کار خود را آغاز کرده است و به طراحی و تولید خودرو، ایجاد خطوط جدید، کسب دانش فنی در طراحی پلت‌فرم، ایجاد برند ملی و صادرات آن و همچنین راه‌اندازی مجموعه‌های تولیدی خودرو در خارج از کشور رسیده است. البته اینهمه در سایه توانمندی و تلاش کارشناسانی صورت گرفته که جزئی از مردمند و تلاششان نیز شکوفایی اقتصاد تولیدی و ملی را در پی داشته است، از آنگونه که شاهد بالندگی صنعتی در کشور هستیم.

1) دشوار است کشور بتواند ادعا کند که دسترسی به منابع بی نیاز از سایر کشورهاست. خودکفایی و نداشتن وابستگی در دانش و توانمندی تعریف می‌شود که قابل اکتساب است نه داشتن منابع که در بسیاری از موارد، همه کشورهای صنعتی و فراصنعتی نیازمند تهیه و فراهم آوردن آن هستند. لذا اینکه از عمر صنعتی در کشور 50 سال بگذرد، جوازی برای بی‌نیازی این صنعت از منابع نیست. به عبارت دیگر، ما در خودروسازی و دانش مربوط به آن خودکفا شده‌ایم در عین اینکه برای تهیه قطعات نیازمند داشتن مواد اولیه‌ایم. در چنین شرایطی بیش از 75 درصد تولیدات خودروسازان در داخل صورت می‌گیرد و وابستگی به واردات در کمترین حد خود قرار دارد.

در عین حال توانمندی خودروسازان ما در این صنعت به حدی رسیده است که توانستند برندسازی کنند و این اتفاق نیز اول بار با تولید خودرو سمند صورت گرفت. اتفاقی که پای ایران را به عنوان یک خودروساز به بازارهای جهانی گشود.

2- شرکت‌های بزرگ در دنیا مانند بوش و زیمنس در کشورهای خود سرمایه‌گذاری هنگفتی را برای فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم در صنعت خودرو انجام داده‌اند، کاری که ما در کشور کمتر انجام داده‌ایم. برای کاهش واردات قطعات منفصله خودرو، نیاز است که در سایر بخش‌ها نسبت به این مهم سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

3- سمند اولین خودرو با نشان ملی در صنعت خودروسازی کشور است و این خودرو یکی از پرفروش‌ترین خودروهای کشور در بازارهای داخلی به شمار می‌رود. از قضا در چندین کشور نیز سایت تولیدی آن فعال است. این خودرو از اولین خودروهایی است که در آزمون‌های سختگیرانه بازار روسیه سربلند بیرون آمد. با این مقدمات جهت یادآوری دوباره نویسنده، حضورشان اعلام می‌شود که بر اساس نیازسنجی صورت گرفته شرکت تولید‌کننده آن نسبت به ارتقای آن و تولید خودروهایی بر همین پایه مانند سورن، سریر و ... اقدام کرده است که مصادیق آن را قابل ملاحظه است و این علاوه بر آن است که سهم برند ملی یعنی خودرو سمند در سبد محصولات صادراتی شرکت تولید‌کننده آن بیش از هفتاد درصد است.

4- رانا دومین تجربه ایران خودرو در طراحی و تولید خودرو با برند ملی است. به عبارت دیگر، مالکیت معنوی رانا در اختیار ایران خودروست و این شرکت می‌تواند آن را در تمام بازارها و سایت‌های داخلی خود تولید و نسبت به عرضه آن اقدام کند. با تولید این خودرو، ایران خودرو به عنوان یکی از خودروسازهای کشور صاحب یک پلت فرم جدید شده است.

5- در اینکه بر اثر تشدید محدودیت‌های بین‌المللی وضع صنعت کشور به طور اعم و صنعت خودرو به صورت خاص دچار تأثیر شده باشد، تردیدی نیست، اما این ناشی از وابستگی‌ بیش از حد به شرکت‌های خودروساز خارجی نیست بلکه بر اثر دشواری در دستیابی به مواد اولیه است. قابل توجه اینکه صنعت قطعه‌سازی در کشور به مواد اولیه‌ای وابسته است که الزاما باید از طریق واردات تأمین شود و آنچه در کشور وجود دارد تکافوی نیاز تولید را نمی‌کند، لذا محدودیت‌های فعلی نیز ناشی از همین امر است.

6- در تولید هر خودرو تأمین قطعه برای صنعت خودرو به دو شکل انجام می‌پذیرد یا باید قطعات خودروی مورد نیاز برای تولید از خارج تأمین شود، یا دانش فنی تولید آن قطعه در کشور وجود دارد. بنابراین در هر دو حالت تأمین قطعات، وابستگی مستقیم به نرخ ارز دارد و با توجه به اجرای طرح اولویت‌های دهگانه برای تخصیص ارز دولتی و بی‌نصیب ماندن صنعت از ارز به نرخ مرجع هرگونه افزایش قیمتی در بازار آزاد ارز موجب بالا رفتن قیمت مواد وارداتی است. بر اساس برآوردهای کارشناسی این موضوع طی ماه‌های اخیر موجب شده است که شاهد رشد50 درصدی قیمت قطعات باشیم.

از طرفی صنعت خودرو به 60 صنعت دیگر وابسته است، وقتی با نوسان در قیمت ارز، قیمت فولاد، مس، روی، لاستیک و پلاستیک، نساجی و ... که از مواد اولیه صنعت خودرو محسوب می‌شود، بالا می‌رود، هزینه‌های تمام شده در کارخانجات تولید خودرو نیز افزایش می‌یابد. به این ترتیب، افزایش قیمت محصولات در صنعت خودرو اجتناب‌ناپذیر است اما قابل توجه اینکه به هیچ روی این افزایش قیمت مطلوب خودروسازان نیست، زیرا سود تحصیل شده از این محل به جیب خودروساز نمی‌رود. خودروساز در سایه تولید و گسترش آن است که می‌تواند منتفع شود نه افزایش قیمتی که عواید آن صرف جبران افزایش هزینه‌هاست.

7- درباره پرونده پژو گزارشگر پرسیده است «چرا شکایتی علیه این شرکت تنظیم نمی‌شود؟ » قابل توجه اینکه تصمیم‌گیری درباره این امور تابع روابط کلان کشورمان با فرانسه است، یعنی این فقره از امور را نمی‌توان به طور مجزا و جدای از چارچوب‌ سیاست کلان خارجی کشور پیگیری کرد و در این خصوص باید مصالح ملی در نظر گرفته شود. ضمن اینکه مشکل پژو صرفا تأمین قطعات بر اثر وجود تحریم‌های احتمالی نیست، بلکه بیشتر، موضوع انتقال ارز برای خرید قطعات مطرح است که شرکت تولید کننده را دچار مشکل کرده است، لذا با تمهیداتی که شرکت خودروساز داخلی مربوطه پیش‌بینی کرده، قرار است با استفاده از تأمین کنندگان دیگر و همچنین با تولید قطعات محصولات این شرکت در داخل، مسایل مربوط به آن حل شود. شایان ذکر است که تولید داخلی پژو 206 از ابتدای آبانماه سال جاری آغاز می‌شود.

(0) نظر
X