header

سرآمد

home
list
archive
درباره وبلاگ
آمار وبلاگ

تعداد بازدیدها :

264760

تعداد نوشته ها :

880

تعداد نظرات :

55

توليد ملي شعاري براي همه فصول/ واردات بلاي جان توليد ملي

به گزارش خبرنگار مهر، پس از اجراي  طرح هدفمندي يارانه ها و  تغيير در قيمتها و همچنين تحريمها، دستيابي به توليد ملي همتي والا و عزم جدي مي طلبد.

نماينده مردم تبريز،اسكو و آذرشهر در مجلس مي گويد: براي اينكه استفاده مناسب از سرمايه هاي كاري و مالي در كشور تبديل به يك فرهنگ شود، سياست هاي اتخاد شده از سوي دولت بايد ما را به آن سمت هدايت كند. وقتي در شرايط كنوني به تمام قشرها يارانه مي دهيم در واقع فرهنگ كار نكردن را در جامعه اشاعه مي دهيم كه با اين رفتار فرهنگ كار در جامعه فراموش مي شود و در فرهنگ تازه مردم ياد مي گيرند كار نكنند. 
 
مسعود پزشكيان ادامه مي دهد: براي تحقق اين شعار بايد سرمايه ملي را در كشور گسترش دهيم ولي در واقع چيزي كه در جامعه مي بينيم طوري است كه بدون سرمايه گذاري در جامعه خيلي راحت تر مي توان به پول رسيد چراكه هم اكنون بطور علني روش هاي دلالي را در جامعه توسعه مي دهيم و در چنين شرايطي دست زدن به بحث سرمايه گذاري كمي پيچيده است.

تولید ملی شعاری برای همه فصول/ واردات بلای جان تولید ملی
تبریز-خبرگزاری مهر: شعار «تولید ملی،حمایت از کار و سرمایه ایرانی» برای رونق بخشیدن به وضع اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری اعلام شده است، دستیابی به این مهم نیازمند همت والا و عزم جدی با آگاهی از وضعیت اقتصادی است که نباید به یک سال ختم شود.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از اجرای  طرح هدفمندی یارانه ها و  تغییر در قیمتها و همچنین تحریمها، دستیابی به تولید ملی همتی والا و عزم جدی می طلبد.


نماینده مردم تبریز،اسکو و آذرشهر در مجلس می گوید: برای اینکه استفاده مناسب از سرمایه های کاری و مالی در کشور تبدیل به یک فرهنگ شود، سیاست های اتخاد شده از سوی دولت باید ما را به آن سمت هدایت کند. وقتی در شرایط کنونی به تمام قشرها یارانه می دهیم در واقع فرهنگ کار نکردن را در جامعه اشاعه می دهیم که با این رفتار فرهنگ کار در جامعه فراموش می شود و در فرهنگ تازه مردم یاد می گیرند کار نکنند. 
 

مسعود پزشکیان ادامه می دهد: برای تحقق این شعار باید سرمایه ملی را در کشور گسترش دهیم ولی در واقع چیزی که در جامعه می بینیم طوری است که بدون سرمایه گذاری در جامعه خیلی راحت تر می توان به پول رسید چراکه هم اکنون بطور علنی روش های دلالی را در جامعه توسعه می دهیم و در چنین شرایطی دست زدن به بحث سرمایه گذاری کمی پیچیده است.
 

به گفته وی، برای رفع این نقایص باید از کارشناسان و متخصصان این رشته استفاده شود. بطور مثال جلسه ای با حضور اساتید خبره  ترتیب دهیم تا مشکلات موجود در آن گفته شود و دولت با از بین بردن این مشکلات سرمایه گذاران را دعوت به سرمایه گذاری های داخلی کند. امروز وقتی از سرمایه گذاری داخلی صحبت می کنیم دیگر نباید کالایی وارد کشور کنیم ولی وقتی چنین اتفاقاتی صورت می گیرد، کدام آدم عاقلی حاضر به سرمایه گذاری در کشور می شود؟
 

 

 

راه دشوار رسیدن به رونق اقتصادی


پزشکیان می گوید: در دنیای امروز هیچ مشکلی وجود ندارد که راه حلی نداشته باشد ولی رفع این مشکلات زمانی امکانپذیر است که ما از افرادی توانمند و کارشناس برای رفع نقیصه های اقتصادی موجود در جامعه استفاده کنیم. متاسفانه با روندی که اکنون شاهد آن هستیم و افرادی نا آگاه در بنگاه های اقتصادی فعالیت می کنند، استفاده از چنین افرادی ما را به جایی نمی رساند؛ چرا که این افراد، فاقد علم، تجربه، باور و انگیزه کافی برای رونق بخشیدن به اقتصاد کشور هستند. وقتی دم از رونق اقتصادی می زنیم باید بدانیم که تحقق این شعار سخت است و اگر بخواهیم در رسیدن به این مسیر موفق شویم باید از افراد کاردان و با تجربه استفاده کنیم.
 

امان از آمارهای متناقض


نگاه ساده ای به سبد خرید خانوار افراد جامعه را با وضعیت کنونی اقتصادی آشنا می کند ولی در این بین گفته های متناقض و عدم شفاف سازی سیاست های اقتصادی دولت موجب نوعی سردرگمی در افراد جامعه شده است.
 

نماینده مردم تبریز،اسکو و آذرشهر در مجلس در این باره می گوید: آنقدر آمارها را متفاوت و متناقض اعلام کرده اند که دیگر مردم به این آمارها اعتمادی ندارند. دیوار اعتماد مردم در جامعه کنونی ایران در برابر برخی ادعاها شکسته شده و برای رفع آن دولت باید دست به سیاست هایی بزند که باور مردم به آمارهای دولتی تقویت شود. سنجش این آمارها باید از طریق روش های علمی، روشن و شفاف صورت پذیرد ولی وقتی گزارش های مختلف از منابع مختلف به دست مردم می رسد در نهایت هیچ یک را باور نمی کنند. متاسفانه واحدهایی که این آمارها را ارائه می کنند استقلال کافی ندارند و یا ارائه این ارقام به آنها تحمیل می شود.
 

 

 


تولید ملی، شعاری برای تمام فصول


در این بین دکتر محمدباقر بهشتی کارشناس اقتصادی نیز معتقد است: تحقق تولید ملی نباید تنها بعنوان شعار امسال مورد توجه قرار گیرد، بلکه باید هر سال به این موضوع توجه شود. در تمام کشورهای توسعه یافته دنیا هدف اولیه تولید ملی بوده که در نهایت به موفقیت ختم شده است. در شرایط کنونی ما باید این شعار را عینیت بخشیم و در واقع برای اجرایی کردن آن، تولید ملی را از شعار به شعور تبدیل کنیم.


وی تاکید می کند: نباید فراموش کنیم، تولید زمانی افزایش پیدا می کند که ما از عوامل تولید درست استفاده کرده و برای تمام مردم اشتغال ایجاد کنیم. در کشور باید سرمایه گذاری ایجاد شود که بواسطه آن هم تولید افزایش پیدا می کند و هم اشتغال ایجاد می شود. اشتغال مولد باید همراه با انگیزه بالای شاغلان برای کار صورت گیرد که تنها در صورت بالا رفتن میزان دریافتی های آنها بهره وری نیز رشد پیدا می کند.
 

بهشتی در پاسخ به اینکه آیا دولت توانسته سیاست های خود را با شعار امسال تطابق دهد، می گوید: متاسفانه در سال جاری دولت هماهنگ با این شعار عمل نکرده است. شعار تولید ملی و سرمایه ایرانی فی نفسه موضوع خوبی است ولی متاسفانه دولت قوانین را درست اجرا نمی کند که در نتیجه آن انگیزه کار را می گیرد و تولید ملی افزایش پیدا نمی کند. وقتی ما در نظر داریم در چشم اندازی 20 ساله به قدرت اول اقتصادی در منطقه تبدیل شویم، این هدف در گرو تعامل سازنده بین المللی است. طبق قانون، دخالت دولت در مسائل اقتصادی کشور تنها باید 20 درصد باشد ولی در شرایط کنونی می بینیم که این مداخله خیلی بیشتر از این رقم است. 
 

 

 

واردات، بلای جان تولید ملی

این کارشناس اقتصادی همچنین به بحث اختصاص بودجه چند میلیاری برای واردات کالا به کشور اشاره و تصریح می کند: ما 3 نوع واردات داریم. واردات کالاهای مصرف نهایی، واردات واسطه ای و واردات سرمایه ای. در این بین واردات مصرفی نهایی بطور 100 درصد به زیان کشور خواهد بود چرا که با این کار ما تنها به توسعه اقتصادی کشورهای مبدا کمک کرده ایم و این عمل هیچ سودی بر اقتصاد ما ندارد، ولی کالاهای واسطه ای و سرمایه ای مثل وارد کردن یک قطعه خاص و تبدیل آن به محصول نهایی بد نیست چرا که بواسطه آن قادر خواهیم بود تولید را بالا ببریم. در سال های اخیر ترکیب واردات به سمت مصرف نهایی سوق پیدا کرده که برای جلوگیری از این موضوع دولت باید مرزها را کنترل کند تا تولید کنندگان داخلی در امان بوده و به فروش محصول تولید خود اطمینان داشته باشند.
 

وی معتقد است: در واقع می توان از این فرصت در راستای وارد کردن محصولاتی برای استفاده در واحدهای تولیدی داخلی استفاده کرد که تنها این عامل می تواند موجب شکوفایی اقتصاد و سرمایه ایرانی شود.


به گفته بهشتی قانون هدفمندی یارانه ها اتفاق خوبی است ولی متاسفانه دولت تا امروز این قانون را با روش هایی اشتباه اجرا کرده است و در واقع اجرای آن با قانون سازگار نیست. اکنون کاری که دولت انجام می دهد به «نقد کردن یارانه ها» منجر شده است که همان سیاست های قبلی دولت را به شکلی ساده کرده است.


وی افزود: این یارانه باید به گروه های نیازمند پرداخت شود و طبق قانون دولت باید متناسب با میزان درآمدهای مختلف این کار را انجام دهد ولی امروز دولت بطور مساوی و نقدی به تمام گروه ها یارانه پرداخت می کند ولی برای واحدهای تولیدی سهم یارانه ای تعلق نمی گیرد. در حالی که طبق قانون اگر 50 درصد از درآمدهای ناشی از اجرای این طرح به خانوار تعلق می گیرد، باید 30 درصد آن نیز به حوزه های تولیدی اختصاص یابد و 20 درصد باقی مانده نیز سهم دولت شود.


این کارشناس اقتصادی با بیان عدم تحقق میزان تعهد شده اشتغالزایی در استان می گوید: واقع گرایانه که نگاه کنیم چنین آماری از اشتغالزایی حداقل در شرایط فعلی نمی تواند محقق شود. اشتغالزایی تابعی از سرمایه گذاری و ایجاد فضای کسب و کار در جامعه است و برای ایجاد هر شغل باید بالای 30 میلیون هزینه شود و برای تحقق این امر نیز ما باید سرمایه گذاری را رونق بخشیم که این سرمایه گذاری نیز باید منبعی داشته باشد و در درجه اول باید سیاست هایی را اتخاذ کنیم که آن مشاغل بطور پایدار حفظ شوند.


وی یادآور شد: در عین حال، آمار ایجاد اشتغال را باید جایی غیر از متولی مجموعه های ذیربط اتخاذ کند. مرکز آمار ایران هم خود ذینفع نیست و هر دستگاهی هم بطور مستقل نمی تواند آماری ارائه دهد.


با توجه به آنچه گفته شد، لزوم نظارت های صحیح و توضیح شفاف وضعیت واقعی اقتصاد جامعه نیاز امروزی جامعه است تا منجر به بروز شرایط سخت تری نشود که دود آن نه تنها در چشم قشر ضعیف جامعه بلکه سرمایه گذاران و کارآفرینان هم نرود. 
.......
گزارش: سحر فکردار

(0) نظر
X