header

سرآمد

home
list
archive
درباره وبلاگ
آمار وبلاگ

تعداد بازدیدها :

264844

تعداد نوشته ها :

880

تعداد نظرات :

55

نگاه-قرآن-به-توليد-ملي و-كاركردآن در-فضاي مجازي

سال 1391، هدف توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني را دنبال مي كند. در قرآن كريم بارها به مساله استقلال سياسي، اقتصادي و ...، همچنين به ضرورت و اهميت كار و تلاش اشاره شده است. بنابراين شعار سال 91 شعار 14 قرن اسلام است و به برخي از اهداف اسلامي تحقق مي بخشد. پر واضح است كه فرهنگ و تفكر زمينه ساز عملي شدن آرمان هاست.

فضاي مجازي در عصر حاضر يكي از مهم ترين عناصر تبادل آرا و افكار است؛ ضمن اينكه در فضاي مجازي فعاليت هاي علمي، اقتصادي و ... گسترده اي صورت مي پذيرد. در نتيجه يكي از بسترهايي كه در سال توليد ملي بايد مورد توجه قرار گيرد، توليد محتوا و عملكرد مناسب در راستاي تحقق هدف توليذ ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني است كه براي اين منظور لازم است راهكارهايي در عرصه هاي علمي، اقتصادي، سياسي، فرهنگي هنري پيش بيني شود.

مقدمه
در اين مقاله برخي از ريشه هاي قرآني شعار توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني بررسي مي شود و سپس به طور اجمالي، ابعاد توليد ملي در فضاي مجازي مورد بررسي قرار مي گيرد.

پشتوانه ي قرآني توليد ملي
منطق قرآني توليد ملي، داشتن استقلال سياسي، اقتصادي است كه سبب چيرگي بر ظلم و ستم و در نهايت تحقق جامعه توحيدي مي شود:


سال 1391، هدف تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی را دنبال می کند. در قرآن کریم بارها به مساله استقلال سیاسی، اقتصادی و ...، همچنین به ضرورت و اهمیت کار و تلاش اشاره شده است. بنابراین شعار سال 91 شعار 14 قرن اسلام است و به برخی از اهداف اسلامی تحقق می بخشد. پر واضح است که فرهنگ و تفکر زمینه ساز عملی شدن آرمان هاست.

فضای مجازی در عصر حاضر یکی از مهم ترین عناصر تبادل آرا و افکار است؛ ضمن اینکه در فضای مجازی فعالیت های علمی، اقتصادی و ... گسترده ای صورت می پذیرد. در نتیجه یکی از بسترهایی که در سال تولید ملی باید مورد توجه قرار گیرد، تولید محتوا و عملکرد مناسب در راستای تحقق هدف تولیذ ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی است که برای این منظور لازم است راهکارهایی در عرصه های علمی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی هنری پیش بینی شود.

مقدمه
در این مقاله برخی از ریشه های قرآنی شعار تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی بررسی می شود و سپس به طور اجمالی، ابعاد تولید ملی در فضای مجازی مورد بررسی قرار می گیرد.

پشتوانه ی قرآنی تولید ملی
منطق قرآنی تولید ملی، داشتن استقلال سیاسی، اقتصادی است که سبب چیرگی بر ظلم و ستم و در نهایت تحقق جامعه توحیدی می شود:

1. آماده باش در برابر دشمنان اسلام
وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ
و هر چه در توان دارید از نیرو بسیج کنید.(الأنفال/60)

بر اساس باید بُنیه دفاعى مسلمانان در زمینه‏هاى فرهنگى، اقتصادى، سیاسى، نظامى، عقیدتى و... چنان قوى باشد که دشمن از هر جهت بترسد و توطئه ‏هایش خنثى شود.(1)

2. استقلال جامعه اسلامی نسبت به بیگانگان
وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرینَ عَلَى الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً
و خداوند هرگز بر [زیانِ‏] مؤمنان، براى کافران راه [تسلّطى‏] قرار نداده است.(النساء: 141)
در این آیه با صراحت بیان شده است که جامعه اسلامی باید در صدد باشد که در زیر سلطه بیگانگان و دشمنان قرار نگیرد و باید کارى کرد که کفّار از سلطه بر مؤمنان براى همیشه مأیوس باشند.(2)

3- تلاش برای دستیابی به سعادت دنیا و آخرت
هُوَ الَّذِى جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا فَامْشُواْ فِى مَنَاکِبِهَا وَ کُلُواْ مِن رِّزْقِهِ وَإِلَیْهِ النُّشُورُ
اوست که زمین را براى شما رام ساخت، پس در شانه‏ هاى آن رفت و آمد کنید و از رزق الهى بخورید (و بدانید که) برانگیخته شدن فقط به سوى اوست.(ملک/15)
- هستى در حال حرکت و رو به تکامل است:
طبیعت براى انسان. «جعل لکم الارض ذلولاً»
انسان براى تلاش. «فامشوا فى مناکبها»
تلاش براى رزق. «کلوا من رزقه»
دنیا براى آخرت. «الیه النشور»(3)
در این آیه شریفه بیکار بودن مذمت شده است، همچنین احادیث بسیاری در این مورد نقل شده است که در نهایت دوری از رحمت خداوند را عاقبت بیکاری مشخص می کند. در سوره شرح آمده است هرگاه از کاری آسوده شدی، برای کاری سخت تر آماده شو و تلاش ها نیز باید جهت الهی داشته باشد(4):
فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ
وَإِلَى‏ رَبِّکَ فَارْغَب(شرح/7و8)

4- خودکفایی در تولید(5)
«فَاسْتَوى‏ عَلى‏ سُوقِه‏» (فتح/29)

5- کیفیت تولید
توصیه به عمل صالح بارها در قرآن تکرار شده است. اما کیفیت عمل در شریفه هفتم هود مورد اشاره قرار گرفته است.در روایات، «احسن عملا» به «احسن عقلا و اورع عن محارم اللّه و اسرع فى طاعة اللّه»(6) و در بعضى روایات به «ازهد فى الدنیا»(7) تفسیر شده است، چنانکه امام صادق‏ (ع) مى ‏فرماید: حُسن عمل، یعنى عملِ همراه علم، اخلاص و تقوى، نه عمل زیاد.(8) در نتیجه کیفیّت عمل مهم است، نه کمیّت آن. «ایّکم احسن عملاً»(حجة الاسلام قرائتی، تفسیر نور)

6- تولید علم
خداوند در شریفه 114 سوره مبارکه طه به پیامبرش می‌گوید: تو هم باید تولید علم کنی. «وَ قُلْ رَبِّ زِدْنی‏ عِلْماً» همچنین افزون طلبى در کمالات ارزش است و علم، وسیله‏ ى رشد انسان‏هاست. «ربّ زدنى علما»(9)

7- جهاد
164 آیه در قرآن مجید به جهاد اختصاص دارد و از این میان تعدادی مستقیما به جهاد اقتصادی اشاره می کند. انفاق، زکات و ... عناوینی هستند که در قرآن اجزاء سیستم اقتصادی معرفی شده اند و سبب پویایی و پایداری و عدالت خواهند شد.
در اینجا تنها برخی از ریشه های قرآنی تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی به اختصار تبیین شد.

تولید ملی و فضای مجازی
با توجه به ضریب نفوذ قابل توجه اینترنت در ایران، بررسی ابعاد تولید ملی در فضای مجازی می تواند سبب برنامه ریزی و عملکرد موثر در اینترنت شود. تولید ملی می تواند در فضای مجازی با اشکال مختلفی نمود داشته باشد. تعدادی از خدمات فضای مجازی به تولید ملی به شرح ذیل است:
1- خبر، تحلیل، نقد و بحث | صادقانه و مخلصانه |
اخبار تولید ملی و کارآفرینی و از این دست مطالب سبب اطلاع رسانی و ایجاد انگیزه خواهد شد.
تحلیل خبر، فرصت اندیشیدن را برای مخاطب فضای مجازی ایجاد می کند و زمینه بحث و تبادل نظر را ایجاد می کند.
نقد رویدادها سبب اشکال یابی و تصحیح آن ها و حرکت سریع تر قطار پیشرفت خواهد شد.

2- تولید محتوا
تولید محتوای تاثیرگذار و پرهیز از کپی برداری مطالب، تحقق شعار تولید ملی در اینترنت خواهد بود. محتوای تولیدی می تواند در قالب های متنوعی چون مقاله، عکس و کاریکاتور، شعر، طنز، پیامک و ... باشد.

3- فروش کالای داخلی
فروش آنلاین کالاها و خدمات ایرانی، می تواند گامی مهم در تحقق شعار سال 91 و آرزوی دیرینه ی خودکفایی باشد.

4- جنبش های وبلاگ و وب سایت
ایجاد حلقه ها و کمپین های وبلاگی و وبسایت ها، فرهنگ سازی تولید را سرعت می بخشد.

5- ظرفیت های ناشناخته
عنصر خلاقیت در وب تا به حال کارهای بزرگی در جهان انجام داده است. کارهای خلاقانه در وب غیرقابل پیش بینی است و تاثیر زیادی در کمک به فرهنگ سای خواهد کرد.

5+1- ؟
بیش از موارد یاد شده، مورد دیگری به ذهن نویسنده مقاله نرسید. موارد مورد نظر را در نظرات پیشنهاد دهید.

در پایان باید گفت تنها فرهنگ سازی کافی نیست و تولید کنندگان نیز باید کیفیت تولیدات را در سطح قابل قبولی ارائه کنند و البته تولید کنندگان نیز باید مورد حمایت دولت و مردم قرار گیرند تا چرخه پیشرفت و تحقق تولید ملی کامل شود.

-----------
نویسنده: عارف خطیبی/ وب نوشت سدید + بینات
----------
منابع
1)حجة الاسلام قرائتی، تفسیر نور.
2)همان.
3)همان.
4)همان.
5)همان.
6) تفسیر مجمع‏ البیان.
7) بحار، ج 74، ص‏93.
8) تفسیر کنزالدقائق.
9)حجة الاسلام قرائتی، تفسیر نور.

(0) نظر
X