header

سرآمد

home
list
archive
درباره وبلاگ
آمار وبلاگ

تعداد بازدیدها :

264757

تعداد نوشته ها :

880

تعداد نظرات :

55

» چرا ايراني‌ها كالاي خارجي را ترجيح مي دهند؟

 » چرا ايراني‌ها كالاي خارجي را ترجيح مي دهند؟ 
- فرهنگ غلط مردم ايران و جهان سوم
- كيفيت كالاي ايراني نسبت به نمونه هاي خارجي
- قيمت تمام شده توليدات داخل
- عملكرد نادرست توليدكنندگان
- عملكرد نادرست دستگاه‌هاي دولتي
- ضعف قوانين و مقررات

 

 

 


» چرا ایرانی‌ها کالای خارجی را ترجیح می دهند؟
- فرهنگ غلط مردم ایران و جهان سوم
- کیفیت کالای ایرانی نسبت به نمونه های خارجی
- قیمت تمام شده تولیدات داخل
- عملکرد نادرست تولیدکنندگان
- عملکرد نادرست دستگاه‌های دولتی
- ضعف قوانین و مقررات

» راهکار های حمایت از تولید ایرانی
- وظایف مردم: ارتقای نگرش نسبت به مصرف تولید داخل و استقبال ار کالای ایرانی، کم کردن محسوس مصرف کالاهای خارجی در حد مقدور.
- وظایف مسئولین: اصلاح قوانین، حمایت های اجرایی و از تولیدکنندگان و تعادل واردات و برنامه ریزی کوتاه و بلند مدت، نظارت بر بازار، برخورد قاطعانه با تخلفات اقتصادی.
- وظایف تولیدکننده: افزایش کیفیت کالای تولیدی، عدم سودجویی، توجه به نیاز مشتری، خدمات مناسب پس از فروش، استفاده از روش های نوین بازاریابی، بهره بردن از تکنولوژی روز، تنوع محصول، افزایش کیفیت بسته بندی، قیمت مناسب تر در مقایسه با نمونه های مشابه.


حمایت از تولید داخل، چالش ها و راهکارهای آن موضوع مقاله کوتاه پیش روی شماست.
در این نوشتار ابتدا علل ارجحیت کالای خارجی نزد مصرف کنندگان ایرانی مورد بررسی قرار می گیرد و سپس راهکارهای حمایت از تولید ایرانی، وظایف مردم، مسئولین و تولیدکنندگان تبیین می شود.

علل ارجحیت کالای خارجی نزد مصرف کنندگان ایرانی و راهکارهای حمایت از تولید ملی

1- فرهنگ جهان سومی ها
یکی از ضد ارزش های رایج در بین مردمان جهان سوم از جمله ایران این است که کالای خارجی مرغوب تر از کالای کالای تولید داخل است در نتیجه شاهد جولان کالاهای وارداتی در بازار های داخلی هستیم و کالاهای مشابه داخلی مورد استقبال خریداران قرار نمی گیرد که عوارض این موضوع بر همگان روشن است و گل سرسبد آن بیکاری است. همچنین این روزها حتی بسیاری از تولیدات داخلی با نام و نشان کالاهای خارجی در بازار عرضه شده و برخلاف بسیاری از کشورهای جهان که تولید داخلی مایه مباهات است برای تولید کننده و فروشنده داخلی، جنس ایرانی مایه مباهات نیست.
راه حل: فرهنگ سازی صحیح و هوشمندانه و اصلاح فرهنگ مصرف از طریق رسانه ها


2- عملکرد ضعیف برخی از تولیدکنندگان داخلی
نگرش‌ و عملکرد تولیدکننده در زمینه تولید و عرضهٔ محصول یکی از دلایل عمده گرایش مصرف‌کننده به خرید یا عدم خرید محصولات است. تولیدکننده‌ای که فعالیت خود را صرفاً برای سودآوری و آن هم در مقطع مدت زمان کوتاهی انجام دهد، نمی‌تواند امید به تولید و فروش محصول خود (در بلندمدت) داشته باشد، همچنین توجه تولیدکننده به سلایق مشتری و تولید محصول متناسب با نیازها و سلیقه آن ها می‌تواند عاملی برای تولید و فروش بیشتر در بلندمدت باشد.
راه حل:
- شناخت مشتری و نیازهای مصرف کننده و توجه به خواسته ها
در برخی موارد تولیدکننده حتی با توجه به شناخت از مشتری، سلیقه‌ها و نیازهای او را نادیده گرفته و به‌دلایل متعدد محصول خارج از سلیقه مشتری تولید می‌کند. برخی از این دلایل می‌تواند ناشی از محدودیت‌هائی در زمینه تولید محدودیت‌های مالی اعتباری و .... باشید.
-استفاده از روش‌های نوین بازاریابی
- استفاده از تکنولوژی‌های روز در تولید
در اغلب موارد با به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید تولید، محصول جدید، با کیفیت بهتر و قیمت و کارایی مناسب‌تر عرضه می‌شود.
- افزایش کیفیت و جذابیت بسته بندی محصولات
- ارائه محصول جدید و تنوع در محصولات
تولید محصول جدید یکی از عواملی است که واحدهای تولیدی می‌توانند از طریق آن همواره تولید و فروش خود را حفظ کرده و گسترش دهند. عامل ارائه محصول جدید، خواسته‌ها و سلیقه‌های مشتری است که دائم تغییر می‌کند. این تغییرات نیازمند تغییر در محصول نیز هست. یک تولیدکنندهٔ آینده‌نگر بایستی بتواند متناسب با سلیقه بازار، محصول جدید تولید و عرضه کند. تنوع محصول نیز سبب ارضای سلیقه های متنوع خواهد شد.
- عرضه کالا در بازار جهانی و رقابت با سایر محصولات
یک عامل مهم و محرک تولیدکننده برای ارتقاء سطح کیفیت، افزایش قدرت رقابت‌پذیری محصول و عامل رقابت در عرصهٔ جهانی است. محدود شدن فروش محصولات در داخل کشور باعث شده بسیاری از صنایع توانایی‌های رقابتی محصول خود را بر اساس بازار داخلی طراحی کنند که با ورود محصول خارجی (که از پیچ و خم بازارهای رقابتی جهانی به بازار محدود داخلی واردشده)، محصول تولید داخل به‌آسانی مغلوب شده و بازار را به رقیب خارجی واگذار کند. بهره‌گیری از بازارهای بین‌المللی و تولید انبوه، یکی از دلایل اصلی و مهمی است که قیمت محصولات خارجی را نسبت به محصولات داخلی کاهش می‌دهد.
-بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری خارجی
- افزایش و بهبود عملکرد و عمر مفید کالای تولیدی
- کسب استانداردهای جهانی
- قیمت مناسب‌تر در مقایسه با نمونه مشابه خارجی
مصرف‌کننده با توجه به محدودیت درآمدی خود در برابر تغییرات قیمت از خود واکنش نشان می‌دهد. بنابراین قیمت مناسب یکی از عوامل بسیار مهم در جذب مشتری است. مشتریان با مقایسه در محصول و در نظر گرفتن تفاوت‌های آنها حتماً عامل قیمت را در نظر گرفته و در انتخاب نهائی خود قیمت مناسب‌تر را دخالت می‌دهند. در این میان در مواردی که قیمت محصولات خارجی در مقایسه با قیمت محصولات داخلی مناسب‌تر باشد. تمایل مصرف‌کنندگان به خرید محصول خارجی بیشتر خواهد بود.


3- عملکرد نادرست دولت و ضعف قوانین
بررسی قوانین مربوط و موثر در تولید و ارائه راهکار برای بهبود آن ها جهت حمایت بیش از پیش از تولید، از موضوع این مقاله متمایز است و البته شاید نیاز به بررسی های تخصصی و مفصلی داشته باشد که در یک مقاله نمی گنجد ولی آنچه روشن است ضعف برخی قوانین در راستای حمایت از تولید است که امید است دولت و مجلس محترم به طور جدی تری این موضوع را مرتفع سازند.
واردات بیش از حد و بدون برنامه کالاهای خارجی مزید بر علت می شود که کالای ایرانی در مقابل مارک های خارجی حقیرتر شود.

راه حل:
به فرموده رهبر معظم انقلاب« ما باید تولید ملی را افزایش بدهیم، تقویت کنیم؛ عادت کنیم به مصرف تولیدات داخلی؛ عادت کنیم به بالابردن کیفیت تولیدات داخلی، که البته در این مورد مسئولین دولتی و همچنین قانونگذاران وظایف سنگینی دارند».(بیانات در دیدار کارگزاران نظام27/05/89)‏
در مورد مسائل اجرایی و قانونی اختلاف نظر بسیار است اما به طور کلی می توان گفت سیاست های اتخاذ شده تاکنون چندان موفقیت آمیز نبوده است و به طور کلی سرفصل هایی نظیر آنچه در اینجا مطرح می شود باید در دستور کار مسئولین قرار گیرد:
1- اصلاح فوری قوانین مربوط به کار، تولید و نظام اقتصادی
2- خانه تکانی از بدنه ی دولت آغاز شود. برای مثال خود دولت از کالاهای خارجی که نمونه های مشابه داخلی دارند استفاده نکند.
3- نظارت بر بازار و برخورد جدی با تخلفات.

در پایان ذکر این نکته لازم است که حمایت از تولید داخلی نه تنها جزء سیاست‌های اصلی کشورهای صاحب اقتصاد است بلکه این حمایت به تدریج باعث بهتر شدن آن تولیدات هم می‌شود. همچنین با حمایت از تولید داخلی بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی حل خواهد شد. مشکلاتی نظیر بیکاری، ازدواج و ... . پس فرصت را غنیمت شماریم و سال 91 را به عنوان سال تحول در تولیدات داخلی در تاریخ به ثبت برسانیم.


-----------
نویسنده: عارف خطیبی/ وب نوشت سدید

(0) نظر
X