header

سرآمد

home
list
archive
درباره وبلاگ
آمار وبلاگ

تعداد بازدیدها :

264793

تعداد نوشته ها :

880

تعداد نظرات :

55

۱۹ مزيت و عيب حذف صفرهاى پول ملى

۱۹ مزيت و عيب حذف صفرهاى پول ملى
سازمان حمايت در گزارشى با بررسى اثرات حذف صفرهاى پول ملى بر تورم، از ۱۳ مزيت و ۶ عيب اين طرح خبر داده و اعلام كرده است: حذف صفرهاى پول ملى بدون بسترسازى اقتصادى، تورم را مهار نمى كند. در گزارش دفتربررسى هاى اقتصادى سازمان حمايت از تاثيرات حذف صفرهاى پول ملى بر تورم، آمده است: دستيابى به رفاه و نرخ رشد اقتصادى بالا همواره دغدغه ملت ها و دولت ها بوده است. بنابراين هر كشورى بنا به مزيت ها و منابعى كه داشته مسيرى را براى دستيابى به اهداف متعالى اقتصاد انتخاب نموده است. كه يكى از اينها اجراى سياست هاى پولى مى باشد.بر طبق نظريه مقدارى، يك تناسب اساسى بين مقدار پول در جريان و سطح عمومى قيمتها وجود دارد. به اين صورت كه افزايش در مقدار پول در دسترس مردم يك كشور، باعث مى گردد كه مردم آن كشور، بيشتر خرج كنند و خرج بيشتر پول نيز باعث مى گردد كه درآمد سالانه كشور بالا رود. اما از آنجا كه توليد ملى حقيقى ثابت است، لذا افزايش حجم پول در جامعه فقط بر سطح قيمت اثر گذاشته و موجب افزايش آن مى شود. به نوعى با ثبات حجم توليد، كاهش قيمت ها پيش بينى مى شود ولى در بلندمدت براى عدم پاسخگويى به تقاضا و افزايش سرعت گردش پول به ناچار افزايش قيمت را خواهيم داشت كه دولت ها براى ايجاد توازن در معادله مذكور بايستى بر حجم پول ها بيفزايند كه نتيجه آن افزايش مجدد تورم است. بنابراين مى توان گفت در بلند مدت حذف صفرها نتيجه اى جز افزايش تورم نخواهد داشت.دفتر بررسى هاى اقتصادى سازمان حمايت پيشنهاد داده است اصلاحات و زيرساخت هاى اقتصادى لازم قبل از اجراى طرح حذف صفر صورت گرفته باشد زيرا چنان كه بيان شد كشورهاى موفق عموما كشورهايى بودند كه قبل از اقدام به حذف صفر، اصلاحات اقتصادى لازم را انجام داده بودند و در آخرين مرحله براى افزايش اعتماد و باور پذيرى مردم، صفرها را از پول ملى حذف كردند.


۱۹ مزیت و عیب حذف صفرهاى پول ملى
سازمان حمایت در گزارشى با بررسى اثرات حذف صفرهاى پول ملى بر تورم، از ۱۳ مزیت و ۶ عیب این طرح خبر داده و اعلام کرده است: حذف صفرهاى پول ملى بدون بسترسازى اقتصادى، تورم را مهار نمى کند. در گزارش دفتربررسى هاى اقتصادى سازمان حمایت از تاثیرات حذف صفرهاى پول ملى بر تورم، آمده است: دستیابى به رفاه و نرخ رشد اقتصادى بالا همواره دغدغه ملت ها و دولت ها بوده است. بنابراین هر کشورى بنا به مزیت ها و منابعى که داشته مسیرى را براى دستیابى به اهداف متعالى اقتصاد انتخاب نموده است. که یکى از اینها اجراى سیاست هاى پولى مى باشد.بر طبق نظریه مقدارى، یک تناسب اساسى بین مقدار پول در جریان و سطح عمومى قیمتها وجود دارد. به این صورت که افزایش در مقدار پول در دسترس مردم یک کشور، باعث مى گردد که مردم آن کشور، بیشتر خرج کنند و خرج بیشتر پول نیز باعث مى گردد که درآمد سالانه کشور بالا رود. اما از آنجا که تولید ملى حقیقى ثابت است، لذا افزایش حجم پول در جامعه فقط بر سطح قیمت اثر گذاشته و موجب افزایش آن مى شود. به نوعى با ثبات حجم تولید، کاهش قیمت ها پیش بینى مى شود ولى در بلندمدت براى عدم پاسخگویى به تقاضا و افزایش سرعت گردش پول به ناچار افزایش قیمت را خواهیم داشت که دولت ها براى ایجاد توازن در معادله مذکور بایستى بر حجم پول ها بیفزایند که نتیجه آن افزایش مجدد تورم است. بنابراین مى توان گفت در بلند مدت حذف صفرها نتیجه اى جز افزایش تورم نخواهد داشت.دفتر بررسى هاى اقتصادى سازمان حمایت پیشنهاد داده است اصلاحات و زیرساخت هاى اقتصادى لازم قبل از اجراى طرح حذف صفر صورت گرفته باشد زیرا چنان که بیان شد کشورهاى موفق عموما کشورهایى بودند که قبل از اقدام به حذف صفر، اصلاحات اقتصادى لازم را انجام داده بودند و در آخرین مرحله براى افزایش اعتماد و باور پذیرى مردم، صفرها را از پول ملى حذف کردند.
۱۳ مزیت حذف صفرها از پول ملى
۱- کاهش تورم
آنچه مسلم است حذف صفر از پول ملى تاثیرات چندانى بر تورم ندارد. مگر اینکه اصلاحات اقتصادى قبل از حذف صفر صورت گرفته باشد. اما در کوتاه مدت اختلاف نظرهایى بین صاحبنظران وجود دارد ولى آنچه به قطع مى توان گفت این است که تاثیرات کوتاه مدت بر روى تورم و نقدینگى بیش از همه به نحوى اجراى طرح باز مى گردد.
۲- نقل و انتقال آسانتر پول و کاستن از مخاطرات آن در حجم کلان
سیستم هاى اقتصادى باید طورى باشد که مردم احساس راحتى و آسایش بیشترى در معاملات روزمره داشته باشند تا فعالیت هاى اقتصادى به سهولت بیشترى انجام شود به طورى که امروزه براى انجام معاملات نیاز به حجم زیادى از اسکناس هاست.
۳ صرفه جویى در هزینه هاى چاپ اسکناس
طبق آمار ارائه شده در سال ۱۳۸۴ بیش از ۸ میلیارد برگ اسکناس در کشور ما در جریان است که با توجه به جمعیت سرانه اسکناس در ایران ۱۱۴ برگ است. این آمار در کشورهاى پیشرفته ۱۲ تا ۱۴ برگ مى باشد. بنابراین سرانه اسکناس در ایران نزدیک به ۱۰ برابر کشورهاى پیشرفته است که این امر باعث مى شود پول بعضى از خواص خود (قابل حمل بودن) را از دست بدهد. بنابراین با توجه به هزینه هاى بسیارى بالایى که در چاپ اسکناس و اقتصاد تحمیل مى کند عده اى معتقدند با حذف صفر و ارزشمند شدن پول ملى و هزینه هاى چاپ اسکناس به میزان زیادى صرفه جویى خواهد شد.
۴- صرفه جویى در وقت نیروهاى انسانى و هزینه هاى معاملاتى در مسایل مالى کشور
در حال حاضر بخش هاى حسابدارى و مالى تمام موسسات براى انجام امور مالى با صفرهاى زیادى در پول سرو کار دارند که با کاهش تعداد صفرها، هم در وقت و هم در هزینه ها صرفه جویى مى شود.
۵- اثرات مثبت روانى در جامعه (افزایش اعتماد مردم)
وقتى صفرها از پول حذف مى شود مردم از لحاظ روانى احساس مى کنند که پول کمترى را در معاملات روزمره هزینه مى کنند.
۶- مانع نفوذ ارزهاى خارجى
با افزایش ارزش پول ملى اعتماد مردم به پول داخلى بیشتر مى شود و کمتر از پول هاى خارجى دلار و یورو استفاده مى کنند.
۷- تقویت پول ملى و افزایش ارزش اسمى آن
حذف صفر باعث افزایش جایگاه پول ملى در حوزه بین المللى خواهد شد. به طور مثال در این حالت یک دلار آمریکابه جاى ده هزار ریال، ده ریال معامله مى شود. این در واقع همان ارزش اسمى پولى ملى است.
۸- کاهش تورم موجب جلب اعتماد سرمایه گذاران خارجى و حذف بیشتر سرمایه هاى خارجى خواهد شد، جذب سرمایه گذارى خارجى بیشتر موجب تسهیل روند رشد اقتصادى کشورها خواهد شد.
۹ سادگى در مبادلات و نگهدارى ساده تر حساب ها ارقام، ترازنامه ها
مبادلات کنونى در دستگاه هاى دولتى و غیر دولتى با صفرهاى زیاد سر و کار دارد، صفرهایى که عملا حتى تلفظ هم نمى شوند اما در ترازنامه درجشان ضرورى است.
۱۰ اشغال فضاى کمتر آمار و اطلاعات مالى در حافظه و هارد رایانه
۱۱- کاهش نیاز به استفاده از چک هاى بانکى به شکل بى رویه و غیرمنطقى
۱۳- کاهش تسهیلات فعالیت دستگاه هاى خودپرداز
۶ عیب حذف صفرهاى پول ملى
۱-هزینه سنگین جایگزینى اسکناس هاى جدید
یکى از مهمترین دلایلى که از سوى مخالفان طرح تغییر واحد پول کشور مطرح مى شود. افزایش در هزینه هاى سنگین در نتیجه جایگزین اسکناس هاى جدید با قبلى است.
۲- افزایش سطح عمومى قیمت ها
کارشناسان بانک مى گویند: در این شرایط عده اى تلاش خواهند کرد تا در طول این فرآیند، قیمت کالاى خود را افزایش داده و به این ترتیب برمبناى پول جدید کالاهاى خود را با قیمت بالاترى ارزش گذارى کنند. عدم امکان نظارت بر بازارها در چنین شرایطى با توجه به پیچیدگى اجراى این تصمیم، باعث افزایش سطح عمومى قیمت ها مى شود.
۳- ناسازگارى دفاتر و صورت هاى مالى و پایگاه هاى اطلاعاتى جدید و قدیم و تحمیل هزینه به فعالان اقتصاد با حذف صفر، در دفاتر و پایگاه هاى اطلاعاتى و صورت هاى مالى یک بى نظمى بین اطلاعات قبلى و جدید رخ مى دهد که این امر موجب اتلاف وقت مى شود از جمله اینکه مقایسه صورت هاى مالى و حساب هاى اقتصادى را مشکل مى سازد.
۴- عدم پذیرش افراد مسن
برخى کارشناسان معتقدند افراد مسن تا سال ها از قبول واحد پول جدید سرباز مى زنند.
۵- احتمال کاهش درآمدهاى صادراتى. یکى از معایب این طرح کاهش درآمدهاى صادراتى به دلیل افزایش پول ملى است.
۶- خنثى بودن اجراى این طرح
بسیارى از کارشناسان معتقدند حذف صفر در متغیرهاى واقعى کاملا بى تاثیر است. آنها بیان مى کنند پول تنها ضریب تبدیل کالا به واحد پول است و اثرى روى سرمایه گذارى، اشتغال و تورم ندارد. در حالى که مهمترین هدف از حذف صفر و تغییر واحد پولى مهار تورم است. پیشنهاد مى شود قبل از اجراى سیاست صفرزدایى در کشور که مى تواند به نتایج مثبت و خوبى منجر شود، باید اقدامات ذیل را انجام داد که برخى از آنها پیش شرط بسیارى از فعالیت هاى اصلاحى به شرح ذیل است:
۱)ایجاد فضاى رقابتى و عمیق کردن بازارها
۲) محدود کردن قدرت قیمت گذارى عوامل اقتصادى
۳) انضباط و شفافیت در بودجه دولت و رفتار مالى دولت
۴) اصلاح نظام مالیاتى و کاهش وابستگى اقتصاد کشور و بودجه دولت به درآمد نفت
۵) محدود کردن فعالیت هاى نامولد و تثبیت نسبت مبادلات مرتبط و نامرتبط با تولید ناخالص داخلى
۶) ایجاد نظام مدیریت اصلاح قیمت و نظارت بر تغییرات قیمت
۷) نظارت بر اعطاى اعتبار و بازدریافت وام هاى معوقه
۸) انضباط پولى

(0) نظر
X